Nowe podejście przyniosło zmiany w używanych znakach, fontach i kolorach
Po kilku latach od wprowadzenia Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechnika Warszawska zdecydowała się dokonać w nim kilku modyfikacji. Najważniejsza dotyczy filozofii użytkowania systemu – uczelnia odeszła od jednoznacznego przypisywania języka wizualnego do jednostek uczelni na rzecz dostosowywania używanych narzędzi do komunikatu.
Na czym to polega w praktyce? Postanowiono wykorzystać spektrum graficzne – rozwiązanie wykorzystywane przez Stanford University oraz University of California, Berkeley. Pozwala ono łączyć w jednym systemie elementy tradycyjne, silne historycznie, z formami nowoczesnymi, odpowiadającymi na oczekiwania ludzi młodych oraz trendy w komunikacji i promocji. Jest to możliwe dzięki podstawowej zasadzie tej koncepcji – używane znaki, typografia, kolory i inne komponenty graficzne zależą od charakteru wydarzenia czy publikacji. W spektrum PW komunikat może być formalny lub nieformalny oraz mocny lub delikatny. W ten sposób uczelnia uzyskuje różne połączenia, a więc większą elastyczność wizualną i precyzję komunikacyjną oraz lepsze dopasowanie zarówno do potrzeb Politechniki Warszawskiej, jak i odbiorców jej działań.
Zmiana filozofii przyniosła następujące zmiany w Systemie Identyfikacji Wizualnej PW:
- przywrócenie tzw. znaku uroczystego PW do powszechnego stosowania w działalności promocyjnej i komunikacyjnej Politechniki Warszawskiej jako logo uczelni,
- utrzymanie w użyciu znaku skróconego PW, który od tej pory funkcjonuje jako akronim PW,
- rezygnacja z używania znaków:
- rezygnacja ze stosowania fontu Radikal WUT,
- wprowadzenie do użycia czcionek z rodziny Source oraz pozostawienie kroju Adagio Slab,
- modyfikacja kolorystyki PW – odejście od systemu z ośmioma kolorami na rzecz wprowadzenia kolorów podstawowych (ciemnozielony, granatowy, beżowy) i dodatkowych (miętowy, niebieski, żółty, jasnoczerwony, ciemnoczerwony, fioletowy),
- powiązanie stosowanych kolorów z rodzajem wydarzenia, które jest komunikowane, charakterem materiałów promocyjnych, formą komunikacji oraz grupą docelową (zgodnie ze spektrum graficznym),
- rezygnacja z przypisania kolorów do jednostek organizacyjnych Politechniki Warszawskiej, w szczególności do Wydziałów PW.
– Jako uczelnia z jednej strony mająca wieloletnią tradycję, a z drugiej – odważnie patrząca w przyszłość, chcemy we wszystkich sferach naszej działalności uwzględniać różne oczekiwania i dawać szerokie spektrum możliwości – mówi rektor PW prof. Krzysztof Zaremba. – W ostatnich latach uważnie wsłuchiwaliśmy się w głosy naszej społeczności i otoczenia na temat używanych przez nas narzędzi wizualnych, obserwowaliśmy trendy, diagnozowaliśmy rzeczywistość i staraliśmy się przewidzieć przyszłe potrzeby. Efektem tego procesu są modyfikacje w Systemie Identyfikacji Wizualnej. Pomogą nam one w jeszcze skuteczniejszym prowadzeniu działań komunikacyjnych i promocyjnych nie tylko w Polsce, ale także na arenie międzynarodowej, a co za tym idzie – w realizacji Strategii rozwoju PW do roku 2030. Wprowadzone modyfikacje są efektem wielomiesięcznej pracy wewnętrznego zespołu z Politechniki Warszawskiej, z grafikami na czele.
– System Identyfikacji Wizualnej jest otwarty i zakładamy jego stałą ewolucję – wyjaśnia Krzysztof Szymański, rzecznik prasowy oraz Kierownik Biura Komunikacji i Promocji PW. – To nie produkt, a proces, który będzie aktualizowany w zależności od potrzeb i oczekiwań definiowanych we współpracy z użytkownikami.
Źródło: pw.edu.pl