MegaBaza edukacyjna Perspektywy®


Na zdjęciu od lewej: Paweł Czerwony, Google; Tomasz Dziumak, I LO w Przemyślu; Maja Pluta, I LO w Oleśnicy; Magdalena Majcher, Szkoła Podstawowa w Uhrze; Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.

Ponad 22 tys. polskich uczniów ze szkół podstawowych i średnich wzięło udział w drugiej edycji IT Fitness Test – sprawdzianu kompetencji cyfrowych, który został przeprowadzony w czterech krajach: Polsce, Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Zła wiadomość: polscy uczniowie wypadli najsłabiej ze wszystkich krajów!

IT Fitness Test to kompleksowa i sprawdzona metoda oceny praktycznych umiejętności cyfrowych, w Polsce przeprowadzana po raz drugi z inicjatywy Związku Cyfrowa Polska. Test bada kompetencje cyfrowe w pięciu obszarach: znajomość internetu, media społecznościowe, umiejętności posługiwania się narzędziami biurowymi, umiejętność rozwiązywania złożonych zadań, znajomość zagadnień związanych z cyberbezpieczeństwem. Sprawdzian przeprowadzano w okresie kwiecień-październik w całej Polsce, a prezentacja wyników wraz z nagrodzeniem najlepszych w Polsce uczniów, i szkół odbyła się w siedzibie Google Poland w Warszawie 27 listopada.

Choć nieznacznie wzrosły ogólne średnie wyniki polskich uczniów w porównaniu z wynikami z 2022 roku, to jednak nasi uczniowie wypadają najgorzej w całym regionie – mówił Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska. – Co niepokoi nas najbardziej to spadek umiejętności w obszarze wiedzy o cyberbezpieczeństwie.

W grupie uczniów szkół podstawowych średni wynik wynosił 46% (w porównaniu do 45% w roku 2022), a trojgu uczniom udało się osiągnąć rezultat 95%, różnił ich tylko czas wykonania wszystkich 20 zadań: 1. miejsce przypadło Arturowi Sygnowskiemu ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Słupsku, który na wykonanie testu potrzebował 24 minut i trzech sekund.

Z kolei w grupie szkół średnich przeciętny wynik to 43% (w porównaniu do 40% w roku 2022), a trojgu uczniom udało się osiągnąć rezultat 96%. Najlepsza była maturzystka 2024 z I LO im. J. Słowackiego w Oleśnicy Maja Pluta (czas niewiele ponad 54 minut). Maja, która marzy o studiach na inżynierii biomedycznej na Politechnice Wrocławskiej (uczy się na profilu biol.-chem.-mat.), zdradziła Perspektywom po ogłoszeniu wyników: – W IT Fitness Teście brałam udział drugi raz, za pierwszym razem miałam słabszy wynik, za drugim chciałam poprawić sobie ocenę na koniec roku z informatyki, więc zdecydowałam się po raz drugi ten test rozwiązywać. Nie powiedziałabym, że jakoś szczególnie interesuję się informatyką, ale jest to dziedzina, którą jak uważam, po prostu muszę umieć, żeby poradzić sobie w dzisiejszym świecie, żeby osiągnąć swoje cele związane z tym, czym faktycznie się interesuję, czyli biologią i chemią.

Zdaniem Mai, zadania w IT Fitness Teście nie były trudne, sprawdzały głównie umiejętności poruszania się w internecie, wyszukiwania informacji. – Najbardziej dla mnie irytującą częścią testu była ta z edytorami testowymi, z analizą danych – opowiada dziewczyna. – Kiedy zobaczyłam wyniki ogólnopolskie, byłam szczerze mówiąc, przerażona, bo myślałam, że moi rówieśnicy mają o wiele większe pojęcie o tym, co robić i jak robić w sieci. Tymczasem okazuje się, że prawda jest inna. Szkoły i nauczyciele powinni poważnie spojrzeć na ten wynik i zastanowić się, co robią na lekcjach informatyki oraz co powinni robić, by pomóc uczniom w dalszym życiu, ucząc umiejętności, a nie teorii.

W czasie prezentacji wyników nagrodzone też szkoły, z których najwięcej uczniów wzięło udział w IT Fitness Teście i te szkoły osiągnęły najlepsze wyniki. Jedną z trzech nagrodzonych szkół było I LO im. J. Słowackiego w Przemyślu, z którego ponad 140 uczniów chciało sprawdzić swoje kompetencje cyfrowe i średnia wyników osiągnięta przez startujących wynosiła 65,18%. Dyrektor Tomasz Dziumak powiedział Perspektywom: – W IT Fitness Teście wzięło udział dużo pierwszoklasistów, ale też uczniowie klas wyższych, i to z różnych profili, nie tylko z klas programistycznych. Ten szeroki udział w sprawdzianie to efekt pracy naszego nauczyciela informatyki, który potrafił zainteresować młodzież tą inicjatywą i namówić ich do udziału. Wynik bardzo nas cieszy, zwłaszcza na tle średnich wyników w całej Polsce. Zaskoczyło mnie, że polscy uczniowie wypadli gorzej niż Czesi, Słowacy i Węgrzy. A drugie zaskoczenie to fakt, że te umiejętności, które wymagają od młodzieży trochę więcej pracy, czyli z obszarów rozwiązywania zadań złożonych czy wykorzystania urządzeń biurowych wypadły słabo.

Na koniec prezentacji Michał Kanownik wyraził nadzieję, że nagrodzeni uczniowie, nauczyciele i szkoły będą ambasadorami kompetencji cyfrowych w Polsce, a wnioski z testu potraktowane zostaną jako ważna informacja zwrotna na temat tego, na jakim poziomie kompetencji cyfrowych jesteśmy i w jakim kierunku powinniśmy zmienić sposób kształcenia, by podnosić kompetencje liderów jutra, czyli dzieci i młodzieży szkolnej.

Honorowy patronat nad IT Fitness Test 2023 objęły Ministerstwa Cyfryzacji, Rozwoju i Technologii oraz Edukacji i Nauki, a także centrum GovTech Polska. Partnerami projektu oraz fundatorami nagród są Acer, Lenovo i Google for Education.

Magda Tytuła

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!