REKLAMA


REKLAMA


W Gliwicach na Politechnice Śląskiej odbyła się ogólnopolska konferencja akademickich biur karier (7-8 grudnia).

Przedstawiciele ABK z uczelni z całej Polski, ale także z Ukrainy oraz osoby reprezentujące instytucje państwowe i fundacje edukacyjne rozmawiały o wyzwaniach, przed jakimi stoi dziś świat akademicki. Konferencję zorganizowała Politechnika Śląska.

„Uchodźcy z Ukrainy w sferach edukacyjnej, społecznej i zawodowej w Polsce” − pod takim hasłem zorganizowana została ogólnopolska konferencja ABK. Wydarzenie przygotowano w związku z koniecznością monitorowania i podnoszenia jakości usług oferowanych przez uczelniane biura karier w kontekście specjalnych potrzeb studentów i pracowników naukowych, w tym osób, które z uwagi na niekorzystną sytuację społeczną, wymagają szczególnego wsparcia. Choć ABK działają od lat 90. XX w., to obecnie zmienia się ich rola, nie tylko w kontekście innych niż dotąd wyzwań związanych z rozwojem technologiczno-gospodarczym, ale także w związku z następującymi po sobie ostatnio kryzysami geopolitycznymi (pandemia, wojna w Ukrainie).

Działalność akademickich biur karier jest dzisiaj szczególnie istotna w kontekście współpracy uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym, te jednostki uczelniane są takim ważnym łącznikiem między środowiskiem naukowym a środowiskiem biznesowym, dlatego m.in. KRASP powołał specjalną komisję ds. akademickich biur karier − podkreślił prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej i przewodniczący KRASP. − Dziś biura karier nie tylko umożliwiają absolwentom uczelni dobry start na rynku pracy, ale też bardzo mocno włączają się w proces kształcenia studentów, w proces zdobywania kompetencji miękkich i kompetencji przyszłości.

Z kolei Bartłomiej Stawiarz z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji przypomniał rolę środków z programu Erasmus+ we wspieraniu działalności ABK w Polsce i w budowaniu społeczności uczącej się przez całe życie oraz we wspieraniu talentów. W czasie konferencji przedstawiał nowe możliwości korzystania ze środków unijnych przeznaczonych na nową perspektywę programu Erasmus+ (m.in. Europass, wolontariat EKS).

W czasie konferencji poruszono ważny, a wciąż pomijany wątek rozwijania karier młodych naukowców. Mówiła o tym dr Iryna Degtyarova z Fundacji Rektorów Polskich: − Moim wnioskiem merytorycznym do tej konferencji jest zwrócenie uwagi na to, jak kształcimy dziś doktorantów. Uczelnie dbają o to, by młodzi naukowcy dobrze rozwijali się w środowisku akademickim, ale ze statystyk wynika, że instytucje naukowe nie mają tylu miejsc pracy, by zatrudnić wszystkich wykształconych przez siebie naukowców, co więcej: większość doktorów znajduje zatrudnienie właśnie poza środowiskiem akademickim. Rolą ABK w tym kontekście może być kształtowanie umiejętności miękkich, przedsiębiorczości, kompetencji przyszłości, by przygotować młodych naukowców do różnych ścieżek rozwoju naukowego.

W czasie konferencji prezentowała projekt PROMENT dr Nataliia Bokla z Politechniki Lwowskiej. Projekt, który rusza we wrześniu 2024 r., obejmuje pomysł, by dokształcać studentów w systemie zorganizowanego mentoringu i tutoringu. Dr Bokla zachęcała obecnych na konferencji przedstawicieli ABK do włączenia polskich uczelni w ten projekt przez dostarczenie mentorów z różnych dziedzin nauki, którzy mogliby przekazać swoje kompetencje studentom ukraińskich (Narodowy Uniwersytet Politechniki Lwowskiej, Politechnika Dniprowska, Narodowy Uniwersytet Politechniczny w Czernichowie, Narodowy Uniwersytet Morza Czarnego Petro Mohyla) i gruzińskich (Uniwersytet Państwowy Shoty Rustaveli, Gruziński Uniwersytet Techniczny) uczelni.

W konferencji brali też udział studenci pochodzący z Ukrainy. Mariia Hrytsenko, studentka II roku informatyki PŚl, mówiła m.in. o roli Akademickiego Biura Karier Politechniki Śląskiej w zakresie wspierania uchodźców wojennych w Polsce. − Gdyby nie ABK Politechniki Śląskiej, moje losy mogły się potoczyć zupełnie inaczej. Wcześniej nie planowałam studiowania w Polsce ani kształcenia się na kierunku informatycznym. Dzięki wsparciu z uczelni nauczyłam się języka i wybrałam kierunek, który daje mi duże możliwości zatrudnienia. Politechnika Śląska otworzyła bardzo szeroko drzwi dla nas, to były drzwi do naszego rozwoju i dzięki uczelni mogliśmy się tu poczuć faktycznie jak w domu.

Więcej: https://www.polsl.pl

 

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!