Społeczeństwo ma prawo do niezależnej, zewnętrznej opinii na temat szkolnictwa wyższego. Źródłem takiej niezależnej informacji są rankingi. Choć ich popularność stale rośnie, niektórym uczelniom trudno zaakceptować ideę oceny zewnętrznej. Jest to jeden z powodów, dla których IREG Observatory on Academic Ranking and Excellence, międzynarodowa organizacja twórców i analityków rankingów, opublikowała zalecenia dla kluczowych grup ich użytkowników: „IREG Guidelines for Stakeholders of Academic Rankings”.
IREG (akronim od: International Ranking Expert Group) uważa, że rankingi akademickie są jednym z ważnych narzędzi doskonalenia szkolnictwa wyższego, poprzez zapewnienie transparentności działań uczelni i jej osiągnięć. Zalecenia IREG mają na celu dostarczenie informacji na temat znaczenia i przydatności rankingów akademickich dla ich użytkowników, począwszy od studentów i rodziców, poprzez kadrę uniwersytetów, a skończywszy na rządach.
Celem „IREG Guidelines” jest dostarczenie profesjonalnych rekomendacji dotyczących wykorzystania i zastosowań rankingów przez potencjalne zainteresowane strony, w tym studentów i rodziców, instytucji szkolnictwa wyższego, decydentów politycznych, organizacje odpowiadające za jakość i finansowanie szkolnictwa wyższego, a także pracodawców i media. Dla każdej grupy interesariuszy sformułowano szczegółowe wytyczne, które odzwierciedlają potencjał rankingów, a także ich ograniczenia jako narzędzi zapewniających transparentność.
Społeczność akademicka ocenia jakość badań i kształcenia za pomocą własnych metod ewaluacji, opartych w większości na recenzowaniu (peer review), społeczeństwo natomiast ma prawo do zewnętrznej, ale sprawiedliwej oceny jakości uczelni, które tworzą wiedzę i przekazują ją studentom i społeczeństwu - dla ich korzyści, ale także za ich pieniądze. Wytyczne IREG formułują zasady, których należy przestrzegać w tym dwukierunkowym procesie.
„Wytyczne IREG mają na celu poprawę jakości komunikacji na temat rankingów, zapewnienie rzetelności informacji, a także udostępnienie użytkownikom rankingów funkcjonalnego i godnego zaufania poradnika” – mówi Waldemar Siwiński, prezydent IREG Observatory. „Jest to szczególnie istotne w kontekście pojawiającej się ostatnio fobii rankingowej, którą wyraża część europejskiej społeczności akademickiej. Jestem przekonany, że dialog i lepsza wiedza na temat rankingów przyniosą korzyści wszystkim interesariuszom szkolnictwa wyższego”.
IREG Observatory on Academic Ranking and Excellence (www.ireg-observatory.org) to międzynarodowa organizacja zrzeszająca autorów i analityków rankingów oraz rektorów szkół wyższych z całego świata. IREG działa od 2002 roku, w 2009 został formalnie zarejestrowany w Belgii jako organizacja non-profit, z siedzibą w Brukseli i roboczym sekretariatem w Warszawie. IREG Guidelines do pobrania: www.ireg-observatory.org/en/guidelines2023
Kontakt: dr Kazimierz Bilanow, Dyrektor Zarządzający, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.