Żeby nie zwariować w pracy, musimy mieć poczucie sensu tego, co robimy. Jak je znaleźć? Kluczem są nasze predyspozycje.
Osób wypalonych zawodowo przybywa. Praktycznie nie ma dnia bez medialnych doniesień na temat pogarszającego się stanu zdrowia psychicznego Polek i Polaków. Przyczyn jest oczywiście wiele: nadmierny stres, lęk, niepewność, przytłoczenie nadmiarem obowiązków, zła atmosfera... My jednak chcemy powiedzieć o jednej: o narastającym wśród ludzi braku poczucia sensu wykonywanej pracy i o niskim poziomie świadomości własnych kompetencji i zasobów.
Jeśli chcemy uchronić się przed takim scenariuszem, kluczowe staje się to, byśmy mogli się oprzeć na swoich talentach. To daje możliwość realizowania wizji siebie, oddawania się swoim pasjom, wykorzystywania naturalnych uzdolnień i własnego potencjału w miejscu pracy. Średnio pracujemy minimum osiem godzin dziennie, pięć dni w tygodniu. Wiele osób poświęca ten czas na wykonywanie zadań, które nie są dla nich interesujące, przymuszając się do tego i ciągle coś poprawiając.
PRZEKLEŃSTWO CZERWONEGO PASKA
Niestety system oceniania szkolnego przyczynia się do utrwalenia takiego wzorca, poprzez wydawanie świadectw z wyróżnianiem jedynie uczniom, którzy uzyskali bardzo dobre wyniki w nauce ze wszystkich przedmiotów, a nie z tych, co do których mają naturalne predyspozycje.
Jeden z moich klientów, wypalony zawodowo pracownik pewnej warszawskiej korporacji, na początku procesu coachingowego stwierdził: „Moją największą tragedią jest to, że jestem osobą ambitną i chciałem mieć bardzo dobre oceny z każdego przedmiotu, więc zawsze skrupulatnie przygotowywałem się do każdego z nich. Nauka stała się dla mnie ciężką i wyczerpującą pracą. Przez to dzisiaj nawet nie wiem, co jest moim naturalnym talentem i gdzie upatrywać swoich wrodzonych uzdolnień”.
Środowisko i kultura zbyt często nobilitują wyłącznie tych ludzi, których osiągnięcia są wynikiem ciężkiej, nierzadko ponad ich siły, mozolnej pracy. Tymczasem jeśli mamy możliwość korzystania z własnych talentów, łatwiej się nam pracuje, a ponadto możemy to robić bardziej efektywnie i w sposób bardziej twórczy
TALENT TWOJĄ SUPERMOCĄ!
Nastawienie na wykorzystywanie własnych talentów chroni przed popełnianiem błędnych decyzji na etapie wyboru ścieżki rozwoju, a tym samym przed stratą wielu lat poświęconych na kształcenie i pracę w obszarach niepowiązanych z wrodzonymi predyspozycjami danej osoby. Ponadto przydaje pracy lekkości, sprawia, że rzeczy jak gdyby dzieją się same. Świadomość swoich talentów wpływa również pozytywnie na poczucie własnej wartości i sprawczości.
CZYM TAK NAPRAWDĘ JEST TALENT?
Zjawisko talentu możemy rozpatrywać bardzo szeroko, jako naturalny dryg, wrodzone predyspozycje, a także pewien określony wzorzec myślenia i działania. Jest on sumą uzdolnień i umiejętności charakterystycznych dla danej osoby. Mogą to być zarówno zdolności szczególne, takie jak umiejętności w dziedzinie śpiewu, tańca czy malowania, jak i łatwość w nawiązywaniu kontaktów, zdolności organizacyjne, zmysł estetyczny itd.
ODKRYJ WŁASNE TALENTY I ROZWIJAJ JE
Jest to często proces długotrwały. Szczególnie w przypadku osób, które nie miały możliwości odkryć własnych talentów i rozwijać ich od najmłodszych lat. Zbyt częste i zbyt długo trwające korzystanie z internetu, w tym mediów społecznościowych, tylko utrwala ten stan rzeczy. Jeśli jesteś w takim miejscu, pamiętaj, że wciąż nie jest za późno na zmianę. Praktyka będzie cię przybliżała do jego udoskonalania twojego talentu i do bycia coraz lepszym w dziedzinie, którą wybierzesz.
Jednym ze sposobów wspomagających również proces coachingu w odkrywaniu własnych talentów jest wykonanie konkretnych testów. Szczególnie polecam dwa z nich, dostępne w internecie. Pierwszy (bezpłatny) to 16Personalities – bada typ osobowości jako predyspozycję, tzw. wrodzony dar do pełnienia określonych ról. Drugi (płatny) został przygotowany przez Instytut Gallupa: Clifton StrengthsFinder®. Ten sprawdza naturalny wzorzec myślenia i działania jako talent.
FRUSTRUJĄCE MIEJSCE „NIE WIEM”
Wbrew pozorom to dobre miejsce. Ważne jest, aby dać sobie czas i przestrzeń na naturalne podążanie za tym, co się pojawia z poziomu intuicji, żywego zainteresowania, a także obserwowania swoich odczuć. Zatem w wolny dzień zamiast kolejny raz scrollować social media, wyłącz telefon i zapytaj samego/-ą siebie, na co miałbyś/-abyś dzisiaj ochotę? Jaka czynność sprawiłaby ci prawdziwą przyjemność?
Pomysłem lepszym niż żałowanie wyboru nietrafionych studiów jest także zrobienie sobie rocznej przerwy po ukończeniu szkoły średniej tzw. gap year. dzięki tej porcji czasu będziesz mógł/mogła lepiej poznać siebie lub rozwijać własne zdolności – np. zapisując się na interesujące cię kursy i szkolenia, sprawdzając się w pierwszej pracy itd.
Drogi Maturzysto/Droga Maturzystko, życzę ci wielu sukcesów na drodze do samopoznania i samorozwoju!
ŁOWCA WŁASNYCH TALENTÓW W PIĘCIU KROKACH
KROK 1.
DZIECIŃSTWO
Przypomnij sobie czasy, kiedy byłeś/-aś dzieckiem. Daj sobie dłuższą chwilę na przebywanie w tych wspomnieniach. Następnie weź kartkę papieru i zapisz odpowiedzi na pytania:
- Co sprawiało ci w dzieciństwie największą frajdę?
- Jaka była twoja ulubiona zabawka i zabawa? Co lubiłeś/-aś robić?
- Co cię pochłaniało, sprawiało że znikałeś/-aś na kilka godzin, i że czas nie miał dla ciebie znaczenia?
- O czym skrycie marzyłeś/-aś jako dziecko? Kim chciałeś/-aś zostać w przyszłości?
KROK 2.
TERAŹNIEJSZOŚĆ
Teraz przyjrzyj się swojej aktualnej sytuacji.
- Jakie przedmioty szkolne żywo cię zajmują?
- W której z tych dziedzin przejawiasz naturalne zdolności?
- Czy masz jakieś pasje/hobby poza szkołą?
KROK 3.
URZECZYWISTNIENIE MARZEŃ
Jeśli odkryłeś/-aś, że w dzieciństwie lubiłeś/-aś jakąś konkretną aktywność, której teraz z jakichś przyczyn nie kontynuujesz, a poczułeś/-aś, że bardzo chciałbyś/-abyś to ponownie zacząć robić – zastanów się i odpowiedz:
- Jak mógłbyś/mogłabyś do tej aktywności powrócić? O co potrzebujesz zadbać?
Jeśli odkryłeś/-aś, że są przedmioty, które interesują cię bardziej niż inne, wzbudzają u ciebie naturalną ciekawość:
- Jak możesz na bazie posiadanych umiejętności w tych dziedzinach dalej się rozwijać?
- Jaką dzisiaj potrzebujesz podjąć decyzję, żeby mieć czas na rozwijanie się w tych dziedzinach?
KROK 4.
WIZJA
Spróbuj, na podstawie tego, co już o sobie wiesz, wyobrazić sobie swoją przyszłość. Zamknij oczy, zobacz i poczuj wszystkimi zmysłami:
- Gdzie, w jakim otoczeniu, z jakimi ludźmi widzisz siebie w pracy?
- W jaki sposób wykorzystujesz tam swoje uzdolnienia, pasje i hobby? Jak je łączysz w spójną całość?
- Kim tam jesteś, co robisz? Co ci się najbardziej podoba?
- Dzięki czemu czujesz satysfakcję i radość?
KROK 5.
SAMOREALIZACJA
Świadomość własnych naturalnych uzdolnień i talentów jest kluczem do wyboru ścieżki kształcenia i dalszego rozwoju. Na podstawie tego, co już o sobie wiesz, zdecyduj:
- Jakiej wiedzy, studiów, kursów, kompetencji potrzebujesz, żeby się znaleźć w swojej wymarzonej pracy?
- Jaki możesz zrobić już dzisiaj mały krok, który będzie cię przybliżał do spełnienia tego marzenia?
Izabela Jurek
Izabela Jurek - psycholożka, coacherka, specjalizuje się w odkrywaniu i rozwijaniu indywidualnych, unikalnych talentów, budowaniu dobrostanu opartego na zasobach w odpowiedzi na stres oraz wypalenie zawodowe, procesach zmiany, a także tworzeniu zdrowych relacji. Bazując na aktualnej wiedzy naukowej korzysta z wielu sprawdzonych technik oraz narzędzi.