REKLAMA


REKLAMA


REKLAMA


Wiadomo, kim kurator być nie powinien: opresyjnym nadzorcą, komisarzem politycznym, postrachem dyrektorów. A kim być powinien?

Koniec politycznego nadzoru nad szkołami – napisała w serwisie X ministra edukacji Barbara Nowacka po odwołaniu wszystkich szesnastu kuratorów związanych z poprzednią władzą. Proces przebiegł błyskawicznie, powołano p.o. kuratorów, a wkrótce potem, po przeprowadzeniu konkursów – pełnoprawnych „opiekunów oświaty” w województwach.

Filolodzy, pedagodzy, historycy – ale nie prokuratorzy!

Szesnaście zadań kuratora oświaty sformułowanych w prawie oświatowym obejmuje swoim zakresem praktycznie całość życia szkolnego, od rekrutacji po ew. skreślenie z listy uczniów, a nawet pozaszkolnego, bo do zadań kuratora należy także nadzorowanie i wspomaganie organizacji wypoczynku dzieci na terenie województwa.

Nowo powołani kuratorzy w znakomitej większości ukończyli studia humanistyczne lub pedagogiczne, choć są w tym gronie także matematyk, geograf i chemiczka. Większość z nich pełniła funkcje dyrektorów szkół, zatem znają z autopsji „drugą stronę barykady”. Która barykadą być przecież nie powinna.

– Chciałbym, aby dyrektor, dzwoniąc do kuratorium, miał wsparcie swojego wizytatora, nawet jeśli rozwiązanie problemu wymagałoby przeprowadzenia w szkole kontroli – mówi Janusz Brzozowski, łódzki kurator oświaty.

– Kuratorium ma nie być od tego, by stawiać na baczność dyrektorów szkół, kontrolować i wyciągać konsekwencje. Zależy mi bardzo na tym, żeby dyrektorzy szkół stali na porządnych fundamentach i mieli dużą autonomię w podejmowaniu decyzji – deklaruje Paweł Palczyński, zachodniopomorski kurator oświaty.

– Swoją rolę jako kuratora postrzegam bardziej jako bycie mentorem niż jako bycie prokuratorem – podkreśla Wioletta Krzyżanowska, mazowiecka kuratorka oświaty, a Tomasz Szabłowski, kurator lubelski, wspomina, że jako dyrektor szkoły miewał problemy z dodzwonieniem się do kuratorium, i deklaruje, że urząd pod jego kierownictwem będzie przyjazny i otwarty.

Nie będą się wtrącać

Jednocześnie nowi kuratorzy deklarują, że nie będą się wtrącać w sprawy, które do nich nie należą.

– To nauczyciele powinni wskazywać uczniom, na co warto pójść do kina czy do teatru – uważa  Gabriela Olszowska, małopolska kurator oświaty. Jolanta Skrzypczyńska, warmińsko-mazurska kurator oświaty mówi, że nie zamierza nakazywać dyrektorom organizowania tych czy innych wydarzeń, a podlaska kurator oświaty Agnieszka Krokos-Janczyło podkreśla, że „dziecko jest przede wszystkim rodziców, natomiast szkoła jest instytucją, która wspiera wychowanie”.

Priorytety

Grzegorz Kryger, pomorski kurator oświaty, deklaruje, że prawa dziecka i prawa ucznia to jego priorytety, które zawsze będą na pierwszym miejscu. Śląska kurator oświaty Aleksandra Dyla alarmuje, że natychmiast trzeba się zająć dobrostanem psychicznym dzieci i młodzieży. Podobnie myśli Ewa Skrzywanek, dolnośląska kurator oświaty, postulując szerszą opiekę psychologiczno-pedagogiczną nad dziećmi i młodzieżą. Kurator Olszowska zamierzała rozpocząć urzędowanie od zbadania statutów szkół i zapoznania się ze sprawami, które dotąd były w gestii komisji dyscyplinarnej kuratorium. Lubelski kurator oświaty apeluje, żeby nie uczyć według standardów średniowiecza czy XIX wieku.

Nie wyobrażam sobie robienia czegokolwiek innego aniżeli zajmowania się edukacją – powiedział wkrótce po powołaniu lubuski kurator oświaty Mariusz Biniewski. Czego jak czego, ale pracy kuratorowi Biniewskiemu i wszystkim nowym kuratorom nie zabraknie.

Art. 51. [Zadania kuratora oświaty]

1. Kurator oświaty, w imieniu wojewody, wykonuje zadania i kompetencje w zakresie oświaty określone w ustawie i przepisach odrębnych na obszarze województwa, a w szczególności:

1) sprawuje nadzór pedagogiczny nad publicznymi i niepublicznymi przedszkolami, innymi formami wychowania przedszkolnego, szkołami, placówkami oraz kolegiami pracowników służb społecznych, które znajdują się na obszarze danego województwa, z zastrzeżeniem art. 53 ust. 2a;

2) wydaje decyzje administracyjne w sprawach określonych w ustawie;

3) współdziała z radami oświatowymi powołanymi na podstawie art. 78;

4) wykonuje zadania organu wyższego stopnia w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 i 2185) w stosunku do:
a) organów jednostek samorządu terytorialnego - w sprawach publicznych szkół i placówek, zakładanych i prowadzonych przez osoby prawne i osoby fizyczne, oraz niepublicznych szkół i placówek,
b) dyrektorów szkół - w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego i obowiązku nauki oraz w sprawach skreślenia uczniów z listy uczniów;

5) realizuje politykę oświatową państwa, a także współdziała z organami jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu i realizowaniu odpowiednio regionalnej i lokalnej polityki oświatowej, zgodnych z polityką oświatową państwa;

6) opracowuje programy wykorzystania środków na dofinansowanie doskonalenia nauczycieli, wyodrębnionych w budżecie wojewody, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych, reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego;

7) organizuje olimpiady, konkursy, turnieje, przeglądy oraz inne formy współzawodnictwa i prezentacji osiągnięć uczniów szkół na obszarze województwa;

8) współdziała z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi;

9) współdziała z placówkami doskonalenia nauczycieli, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i bibliotekami pedagogicznymi w realizacji zadań dotyczących diagnozowania, na podstawie wyników nadzoru pedagogicznego, potrzeb w zakresie doskonalenia nauczycieli;

10) wspomaga działania w zakresie organizowania egzaminów w szkołach;

11) opiniuje plany pracy publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, z wyjątkiem placówek prowadzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, ministra właściwego do spraw rolnictwa i ministra właściwego do spraw zdrowia;

12) opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół i placówek, z wyjątkiem szkół i placówek prowadzonych przez ministrów, w zakresie ich zgodności z przepisami, przedstawiane przez organy prowadzące szkoły i placówki przed zatwierdzeniem arkuszy;

13) współdziała z organami jednostek samorządu terytorialnego w zakresie kształtowania i rozwoju bazy materialnej szkół i placówek;

14) współdziała z właściwymi organami, organizacjami i innymi podmiotami w sprawach dotyczących warunków rozwoju dzieci i młodzieży, w tym w przeciwdziałaniu zjawiskom patologii społecznej, a także może wspomagać działania tych podmiotów;

15) nadzoruje i wspomaga organizację wypoczynku, o którym mowa w art. 92a-92t ustawy o systemie oświaty, na obszarze województwa;

15a) koordynuje organizację dokształcania teoretycznego uczniów będących młodocianymi pracownikami;

16) wykonuje inne zadania określone w przepisach odrębnych, w szczególności w zakresie obronności.

 

Wioletta Krzyżanowska
Mazowiecka Kurator Oświaty

Wioletta Krzyżanowska przez wiele lat była dyrektorką Szkoły Podstawowej nr 323 im. Polskich Olimpijczyków – szkoły znanej z tego, że jako pierwsza w Warszawie zrezygnowała z obowiązkowych prac domowych. Jest inicjatorką zmian w polskiej szkole: oceniania kształtującego, szkoły bez obowiązkowych prac domowych, metody projektu i „zielonego ołówka”.


 

Grzegorz Kryger
Pomorski Kurator Oświaty

Grzegorz Kryger z pomorską oświatą jest związany od wielu lat, początkowo jako nauczyciel historii i języka angielskiego. Do roku 2016 był dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 86, jednej z największych w Gdańsku. Angażował się w realizację licznych działań innowacyjnych podejmowanych w ramach rozwoju oświaty, w myśl idei Szkoły i Przedszkola Współpracy.


 

Aleksandra Dyla
Śląska Kurator Oświaty

Aleksandra Dyla od prawie trzydziestu lat związana jest z edukacją. Pracę zawodową rozpoczęła jako nauczycielka języków obcych w szkołach średnich i wyższych, a także koordynator unijnych programów wymiany uczniów w ramach Socrates Comenius i Longlife Learning Programme. Pracowała w Kuratorium Oświaty w Katowicach, między innymi na stanowisku zastępcy dyrektora Delegatury Kuratorium Oświaty w Gliwicach.


 

Gabriela Olszowska
Małopolska Kurator Oświaty

Gabriela Olszowska jest doktorem nauk humanistycznych, absolwentką trzech kierunków studiów: polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, zarządzania w oświacie na Politechnice Krakowskiej oraz europeistyki w Akademii Ignatianum. Uczyła języka polskiego, przez lata była dyrektorem krakowskiego Gimnazjum nr 2. Napisała książkę pt. „O! cena. Od przepisów do sztuki oceniania”.


 

Igor Bykowski
Wielkopolski Kurator Oświaty

Igor Bykowski od roku 2012 uczył języka polskiego, historii, etyki, pracował jako pedagog szkolny i pedagog specjalny. Posiada stopień nauczyciela dyplomowanego. W roku 2019 r. objął stanowisko dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Strykowie. Był tutorem, mediatorem szkolnym i edukatorem mediacji rówieśniczej, a także egzaminatorem OKE Poznań w zakresie egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.


 

Janusz Brzozowski
Łódzki Kurator Oświaty

Janusz Brzozowski ukończył studia magisterskie na kierunku matematyka (specjalność metody numeryczne i programowanie) na Uniwersytecie Łódzkim. Jest również absolwentem podyplomowych studiów z ochrony danych osobowych na Wydziale Prawa i Administracji UŁ. Był dyrektorem Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Łodzi.


 

Tomasz Szabłowski
Lubelski Kurator Oświaty

Tomasz Szabłowski uczył geografii w XXX Liceum Ogólnokształcącym im. ks. Jana Twardowskiego w Lublinie, którego był od roku 2007 dyrektorem. Chce, by kuratorium jako instytucja było bardziej przyjazne ludziom; wspomina, że sam nie był w stanie dodzwonić się do kuratorium, gdy tego jako dyrektor potrzebował.


 

Jolanta Skrzypczyńska
Warmińsko-Mazurska Kurator Oświaty

Jolanta Skrzypczyńska uczyła chemii, w oświacie pracuje od czterdziestu trzech lat. W roku 2010 została dyrektorem olsztyńskiego I LO im. Adama Mickiewicza. Po latach starań wprowadziła w szkole maturę międzynarodową.


 

Agnieszka Krokos-Janczyło
Podlaska Kurator Oświaty

Agnieszka Krokos-Janczyło jest nauczycielką dyplomowaną z 19-letnim stażem, z wykształcenia jest polonistką. Była dyrektorką białostockiej Szkoły Podstawowej nr 2. Absolwentka licznych studiów podyplomowych, w tym zarządzania oświatą oraz higieny i epidemiologii.


 

Joanna Raźniewska
Opolska Kurator Oświaty

Joanna Raźniewska ma ponad 30-letnie doświadczenie dydaktyczne (język polski i język francuski) i kilkunastoletnie doświadczenie zarządzania placówką oświatową – od roku 2006 była dyrektorem Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr III z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Skłodowskiej-Curie w Opolu.


 

Grażyna Dziedzic
Kujawsko-Pomorska Kurator Oświaty

Grażyna Dziedzic jest absolwentką filologii polskiej, od początku życia zawodowego związana z III Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Bydgoszczy, gdzie pracowała najpierw jako nauczycielka języka polskiego, a od roku 1997 pełniła funkcję dyrektora.


 

Mariusz Biniewski
Lubuski Kurator Oświaty

Mariusz Biniewski od roku 2020 był dyrektorem Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gorzowie Wielkopolskim; w placówce tej uczył też filozofii i języka polskiego. Ma na swoim koncie wiele osiągnięć, w tym finał ogólnopolskiego konkursu „Super Dyrektor Szkoły 2023” i wyróżnienie w konkursie im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”.


 

Ewa Skrzywanek
Dolnośląska Kurator Oświaty

Ewa Skrzywanek przez wiele lat pracowała jako nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 63 we Wrocławiu, była wykładowczynią w Katedrze Judaistyki UWr oraz pracownikiem Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Ekspertka MEN komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych ds. awansu zawodowego nauczycieli.


 

Dorota Nowak-Maluchnik
Podkarpacka Kurator Oświaty

Dorota Nowak-Maluchnik jest certyfikowanym mediatorem. Ma ponad 30-letnie doświadczenie dydaktyczne (uczyła języka polskiego), a od 2011 r. była dyrektorką Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 6 w Rzeszowie. W 2003 r. otrzymała Medal Edukacji Narodowej.


 

Paweł Palczyński
Zachodniopomorski Kurator Oświaty

Paweł Palczyński od 27 związany z oświatą − najpierw jako nauczyciel przedmiotów zawodowych, a od 13 lat jako dyrektor Zespołu Szkół nr 2 − Centrum Kształcenia Ustawicznego w Pyrzycach. Jest nauczycielem dyplomowanym, specjalistą w zakresie kształcenia zawodowego, ekspertem ds. awansu zawodowego.


 

Piotr Łojek
Świętokrzyski Kurator Oświaty

Piotr Łojek pochodzi z Buska-Zdroju, gdzie przez ponad 20 lat był nauczycielem wychowania fizycznego i informatyki w Samorządowym Gimnazjum w Podgajach, w gminie Busko- Zdrój, oraz działał jako instruktor piłki siatkowej w Powiatowym Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym w Busku -Zdroju.

WW

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!