W warszawskim LXXV LO im. Jana III Sobieskiego 14 maja zainaugurowano III edycję IT Fitness Testu – międzynarodowego sprawdzianu kompetencji cyfrowych. W inauguracji brał udział m.in. wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
– Dzisiejsza szkoła to nie tylko podręczniki, nie tylko kanony lektur, nie tylko sprawy dotyczące zwykłego podziału kształcenia na przedmioty, ale przede wszystkim myślenie o przyszłości, o tym, jak przyszłość wchodzi do szkół i jak powinniśmy myśleć o tym, co najważniejsze, czyli rozwoju kompetencji – mówił wicepremier Gawkowski. – Dlatego spotykamy się dzisiaj też po to, by rozmawiać o tym, jak te kompetencje cyfrowe nabywać, jak nimi gospodarować i jak dobrze nauczać ich w Polsce.
Wicepremier Gawkowski zaznaczył, że choć dzisiaj ponad 90% polskiego społeczeństwa ma dostęp do szybkiego internetu, to jednocześnie w zakresie kompetencji cyfrowych Polska jest poniżej średnich wartości osiąganych przez kraje UE. – Mamy wiele do zrobienia. I nie bez powodu spotykamy się dzisiaj w szkole: chcemy podkreślić, że to młodzi ludzie mogą być ambasadorami kompetencji cyfrowych w swoich rodzinach i w swoim otoczeniu. Stąd chcemy inwestować w młodych ludzi, w rozwijanie ich kompetencji cyfrowych. Na to jeszcze w tym roku przeznaczymy specjalne środki.
IT Fitness Test w Polsce przeprowadzany przez Związek Cyfrowa Polska to największy w Polsce bezpłatny test kompetencji cyfrowych online przeznaczony dla uczniów (szkoły podstawowe i szkoły ponadpodstawowe) oraz nauczycieli. W poprzedniej edycji wzięło w nim udział ponad 20 tys. osób. Przedsięwzięciu patronują m.in. Minister Cyfryzacji, Minister Edukacji i Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, podkreślił, że wyniki poprzednich edycji testu wskazują na konieczność odrobienia dużego zadania przez polską szkołę. – Wyniki nie są zadowalające, ponieważ nie tylko na tle europejskim, ale też na tle innych państw z naszego regionu Polska wypada słabiej. Te wyniki są dużo poniżej naszych możliwości, poniżej potrzeb polskiej gospodarki, a przede wszystkim poniżej tego, jakie mamy aspiracje do osiągnięcia pozycji lidera w zakresie branży cyfrowej.
Kanownik przypomniał, że kompetencje cyfrowe to nie tylko domena osób pracujących w sektorze IT, ale coś, co jest potrzebne każdemu z nas, by sprawnie się poruszać we współczesnym świecie. – Dzisiaj cyfrowe kompetencje w szkole to nie tylko informatyka, a może właśnie: zwłaszcza nie informatyka, ale przede wszystkim możliwości wykorzystania narzędzi IT na każdym przedmiocie. Stąd nie tylko nie można się bać świata technologii, ale też trzeba się nauczyć jej używać, zatem dbać o stałe podnoszenie własnych kompetencji cyfrowych.
W tym kontekście przystąpienie do IT Fitness Testu np. przez nauczycieli może stanowić dla nich informację zwrotną, na jakim poziomie są ich kompetencje cyfrowe, czego im brakuje do lepszej pracy z uczniami i nad czym powinni popracować, by kształcić młodych ludzi do dobrego odnalezienia się w cyfrowym świecie. Kanownik podkreślał, że IT Fitness Test bada bardzo praktyczne umiejętności konieczne do poruszania się w cyfrowym świecie.
Więcej: itfitness.eu
MT