Pisać wypracowanie maturalne bez planu, to jak robić coś ważnego i nie mieć pomysłu. Tak też można, ale trudno przewidzieć, jaki będzie efekt końcowy. Jeśli chcemy mieć pewność, że dobrze wykonujemy zadanie, lepiej poświęcić kilka minut na zaplanowanie całości.
Część III - Zakończenie
Koniec wieńczy dzieło. Cała praca na nic, gdy nie potrafimy jej umiejętnie zakończyć. Dobre wrażenie, jakie zrobiliśmy trafnym wstępem i głębokim rozwinięciem, pryśnie niczym bańka mydlana. Dlatego zakończenia pracy stylistycznej nie należy lekceważyć. Szczególnie gdy chodzi o egzamin maturalny z języka polskiego.
Część II - Rozwinięcie
Pisałem poprzednio o sztuce budowania wstępu. Wypracowanie bez solidnego wprowadzenia to jak dom bez fundamentów. Wprawdzie współczesne budownictwo dopuszcza stawianie budynków mieszkalnych nieomal wprost na gruncie, ale dla konserwatywnych klientów to zbrodnia.
Część I - Wstęp
Najtrudniej jest zacząć. Wymyślenie dobrego początku wypracowania potrafi zająć pół godziny, a niektórym osobom nawet więcej. To wielka strata czasu. Szczególnie na egzaminie maturalnym, gdy czas goni, nie można sobie pozwolić na takie marnotrawstwo.
Do matury pozostało jeszcze 8 miesięcy i nikt pewnie jeszcze nie przejmuje się powtórkami materiału. Jednak już dziś warto zastanowić się nad ponownym zajrzeniem do lektur, zwłaszcza, że niektóre mają po kilkaset stron i w tydzień się ich "łyknąć" nie da.
Lektury są strasznie długie. Mimo to trzeba je przed maturą powtórzyć. A być może nawet przeczytać od nowa. Nie od deski do deski, gdyż to zbyt męczące i mało efektywne.
Jak daleko można posunąć się w zmyślaniu na egzaminie maturalnym? Wszystko zależy od umiejętności językowych autora. Jeśli ktoś posługuje się najgorszą polszczyzną, lepiej niech nie zmyśla.
Wypracowanie maturalne tak się ma do tekstu z prawdziwego zdarzenia jak Frankenstein do biblijnego Adama. Wynaturzony horror kontra ideał.
Z wielką niecierpliwością czekam na tę chwilę, kiedy nowe generacje komputerów osiągną taką zdolność operacyjną, że przewidywanie przyszłości stanie się dla nich możliwe.
Kto ma dużo czasu, ten przed maturą robi sobie powtórkę ze wszystkiego. Kto jednak nie ma czasu, bierze się tylko za to, co najważniejsze. Ale co jest najważniejsze?
Szkoły ponadpodstawoweSerwis maturzystówLicea w Polsce Technika w Polsce |
Studia w Polsce i za granicąStudia podyplomoweStudia doktoranckie Studia MBA Uczelnie niepubliczne |
RankingiRanking Szkół Wyższych Ranking MBA Perspektywy Ranking Liceów Ranking Liceów STEM Ranking Techników Ranking Szkół Warszawskich |
Perspektywy PressSalon Maturzystów PERSPEKTYWYMiędzynarodowy Salon Edukacyjny PERSPEKTYWY Oferta reklamowa Prenumerata |
Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”Dziewczyny na politechniki!Study in Poland – serwis dla uczelni Interstudent Strona Fundacji |
In English:Study in PolandPoland International Education Fair PERSPEKTYWY Perspektywy Education Foundation IREG Observatory on Academic Ranking Engirank |