W bieżącym roku akademickim łotewskie uczelnie stopniowo opracowują wytyczne dotyczące sposobu wykorzystania narzędzi AI w procesie nauczania. Zostały one już przygotowane przez Uniwersytet Łotewski (LU) i Uniwersytet Stradiņš w Rydze (RSU) oraz wprowadzone na początku tego roku.
Uniwersytet Łotewski (LU) i Uniwersytet Stradiņš w Rydze (RSU) ustaliły, że wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji nie jest plagiatem, ale można je uznać za nieuprawnione użycie pomocy naukowych. Wytyczne Uniwersytetu Łotewskiego określają ograniczenia dotyczące tego, w jakim stopniu i w jakich przypadkach można zastosować sztuczną inteligencję. Jej głównym celem jest promowanie odpowiedzialnego i kreatywnego wykorzystania sztucznej inteligencji w nauce.
Sztuczna inteligencja ma szczególny wpływ na raporty i eseje przygotowywane przez studentów. Nie oznacza to, że planuje się rezygnację z tej formy testów, ale studenci mają obowiązek podać odniesienia do konkretnych tekstów wykorzystujących sztuczną inteligencję. O możliwości lub zakazie jej stosowania decyduje prowadzący zajęcia na każdym kierunku studiów.
Na Uniwersytecie Stradiņš wytyczne są również skierowane do wykładowców i zachęcają ich do większego włączania sztucznej inteligencji do swojego nauczania, jak powiedziała prof. Nora Jansone-Ratinīka, dyrektor Centrum Rozwoju Pedagogicznego.
Co ciekawe większość studentów, szczególnie kierunków medycznych, pytana o wykorzystanie narzędzi AI, twierdzi, że nie ufa sztucznej inteligencji i uważa, że póki co nie jest ona pomocna w dziedzinie, w której większość wiedzy trzeba sprawdzić w praktyce.
Opr. MTA
Źródło: eng.lsm.lv